Ivan Dylevský, Petr Ježek: Základy kineziologie

ÚVOD

Kineziologie je typický multidisciplinární vědní obor, který je různě pojímán, a proto i různě vyučován. V našem pojetí lze kineziologii definovat jako vědu o pohybu a jeho řízení. Tomuto pojetí vědního oboru je přizpůsoben i obsah výukového předmětu kineziologie a text učebnice.

Učební pomůcka základů kineziologie navazuje na učební pomůcku „Funkční anatomie člověka“. Předpokládá tedy předchozí znalost stavby a funkce lidského těla a běžné poznatky neopakuje.

V biomedicínských oborech je nezbytné (a často velmi svízelné) rozlišit požadavky na latinskou (správněji řeckolatinskou) nomenklaturu a českou terminologii. V učební pomůcce Základy kineziologie je tento problém řešen typograficky. Příklad: křížová kost, os sacrum. Termín křížová kost (nezvýrazněná kurzíva) je běžné české označení, které je frekventované a jazykově „nezávadné“. Předpokládá se jeho znalost. Os sacrum (zvýrazněná kurzíva) je oficiální nomenklatorický pojem, jehož znalost je požadována. Je-li český název příliš „exotický“, není buď vůbec uveden, nebo je v závorce (vaz „kyčlostehenní“), případně je ještě zvýrazněn uvozovkami. (Uvozovky vyjadřují mimořádnou jazykovou bizarnost.) Tyto termíny je proto lépe neužívat – jsou pouze překlady nomenklaturních názvů. Slouží tedy výhradně jako jazykové pomůcky. Nezvýrazněným písmem jsou uváděny i některé odborné termíny (artt. costovertebrales). Znalost těchto názvů není požadována a jejich uvedení má bránit záměně, omylu a zároveň umožňuje rychlou orientaci v odborné literatuře. Pro studující je nejpodstatnější kombinace nezvýrazněné a zvýrazněné kurzívy (brzdění, decelerace; žluté vazy, ligg. flava, velký hýžďový sval, m. gluteus maximus atd.). Takto pojaté názvosloví je v české i latinské části určené k zapamatování. Opakování některých názvů v textu je záměrné. Jde o pojmy určené k zapamatování a jejich opakované použití zlepšuje paměťovou fixaci a zrychluje manipulaci s textem.




Prezenční forma studia umožňuje studentům získávat průběžnou oporu a zpětnou vazbu o efektivitě svého studia a přípravy na zkoušku v průběhu:

Distanční forma tyto opory studia postrádá. Protože požadavky na osvojení si kineziologických znalostí jsou totožné pro studenty v prezenční i v distanční formě formě studia, je nezbytné pro úspěšné distanční studium volit jiné, alternativní postupy!




Seznam doporučené literatury
O autorech
Předešlá Následující
Návod
Úvod
Kapitola 1
1.4. Testy znalostí
Kapitola 2
2.1. Analýza pohybu
2.2. Stabilita těla
2.3. Svalové síly – páky
2.4. Funkční třídění svalů
2.5. Souhrn kapitoly
2.6. Testy znalostí
Kapitola 3
3.1. Obecné principy řízení motoriky
3.3. Mozkový kmen
3.4. Mozeček
3.5. Thalamus
3.6. Bazální ganglia
3.8. Souhrn kapitoly
3.9. Testy znalostí
Kapitola 4
4.1. Osový orgán
4.3. Pohyblivost páteře
4.4. Sektory páteře
4.5. Stabilita páteře
4.6. Souhrn kapitoly
4.7. Testy znalostí
Kapitola 5
5.1. Hrudník – základní pojmy
5.2. Funkční anatomie hrudníku
5.3. Kinetika hrudníku
5.4. Dýchací svaly
5.5. Kineziologie břišní stěny
5.6. Souhrn kapitoly
5.7. Testy znalostí
Kapitola 6
6.1. Stavební plán
6.6. Souhrn kapitoly
6.7. Testy znalostí
Kapitola 7
7.1. Stavební plán
7.6. Souhrn kapitoly
7.7. Testy znalostí
Obsah